Onderhoudstips

  • Regelmatig een onderhoudsbeurt, het schoonmaken van je fiets, hierdoor is de slijtage minder en blijft je fiets er goed uitzien. 
  • Wacht niet te lang met onderhoud aan je fiets. Hoe langer je wacht met het onderhoud, des te meer slijtage. 
  • Voordat je de draaiende onderdelen gaat oliën maak deze eerst goed schoon. 
  • Draai niet alle bouten en moeren te vast. Voor fietsonderhoud is het belangrijk dat onderdelen ook weer vrij gemakkelijk verwijderd kunnen worden. 
  • Om goed schoon te maken kun je ook een ontvetter gebruiken. Dit middel is vooral handig bij lastige bereikbare plaatsen. 
  • Zorg ervoor dat je wat fietsgereedschap bij de hand hebt, zodat je tijdens het schoonmaken mogelijk mankementen aan je fiets kan verhelpen. 
  • Ontvet ook de zijkant van de velgen en remblokjes. Verwijder olie, vet, zand en modder voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de remblokken en velgen. 
  • Wanneer je ziet dat er op de remblokjes aluminium of ijzer delen zitten, hoeft dat niet direct een teken te zijn dat de remblokjes versleten zijn. Vaak zijn de metalen deeltjes ontstaan door veelvuldig gebruik van de fiets.
  • De ketting dient van zand en oud smeer te worden ontdaan en vervolgens is het slim om elke schakel met vloeibare olie in te smeren. Het derailleur dient van zand en oud smeer te worden ontdaan en vervolgens moeten de beweegbare delen met dunne olie (derailleurolie) ingesmeerd worden. De handrem dient van zand en oud smeer te worden ontdaan en vervolgens moeten de draaidelen met dunne olie of teflonspray ingesmeerd of gesprayed worden.
  • Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt.  Gebruik daarom speciale teflon fietsolie, omdat deze vuil werend en waterafstotend is. 
  • Een cassette bestaat uit verschillende getande wielen en een draaiend gedeelte (body) wat op het wiel wordt geschoven. De krans word op de body vastgezet met behulp van een sluitring (daarintegen wordt een Freewheel op het wiel geschroefd).  
  • Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een stuk minder groot. Zand, stof en modder zijn zeer schadelijk voor je ketting, Cassette en Freewheel. Door de schurende werking kunnen de versnellings delen sneller slijten. 
  • Vervang de ketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van de veel duurdere cassette en freewheel. In de meeste gevallen geldt deze stelregel: als de ketting twee keer is vervangen, moet bij de derde keer de kettingbladen voor de cassette of freewheel inclusief de ketting worden vervangen. 
  • Het beste kun je na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft. 
  • Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt. 
  • Een tip om de levensduur van de ketting en cassette te verlengen: fiets niet met een gekruist verzet, met andere worden: voorkom dat de fiets in het grootste voorblad en achterste grote tandwiel zit of kleinste voorblad en achterste kleinste tandwiel zit. 
  • Voor de beste remwerking zorg je er voor dat de remblokken schoon en juist zijn afgesteld. Met een vijl en schuurpapier kan je het oppervlakte bij werken en ruw maken nadat je de remblokken eerst vetvrij hebt gemaakt. 
  • Gebruik vet (of nog beter: montagevet of koper vet) om te verhinderen dat de zadel pen, stuurpen en pedalen vast komen te zitten. 
  • Omdat je van het schoonmaken behoorlijk vieze handen kunt krijgen, hierbij een tip om je handen gemakkelijker schoon te maken: gebruik groene zeep met wat vogelzand of koffiedik. 
  • Ook handig: rubberen handschoenen ter voorkoming van al te vieze handen. 
  • Gebruik de oude kabelrem of versnellingskabels voor het bepalen van de lengte van de nieuwe kabel. 
  • Gebruik kabelstoppers om er voor te zorgen dat er minder vocht en vuil in de kabels komt. 
  • Knijp ook een aluminium eindhulsje op het uiteinde van de kabel. 
  • Het is verstandig de moeren en boutjes in te smeren met vaseline ter voorkoming van roestvorming. 
  • Wanneer je fiets toch erg smerig is geworden kan je het beste niet te lang wachten met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is. 
  • De maximale bandenspanning staat aangeven op de zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand, bij te zachte banden is de kans op lekrijden een stuk groter en neemt ook de slijtage sneller toe.
  • E-bike tip: Bij lange stilstand zorg ervoor dat de accu op een vorstvrijeplaats aan een druppellader is aangesloten of de accu volladen en om de 4 à 5 weken herhalen. 
  • In de wintermaanden bij weinig of geen gebruik zorg ervoor dat de banden hard blijven, en nog beter is het om de fiets niet op de banden te laten rusten.

 

fiets [ en ] meer